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カッチンパズル
KATCHIN PUZZLE / MSX PUZZLE GAME
for MSX 1/2/2+/Turbo R
紹介用文書 introduction with broken English
Hiroshi 1986
DownLoad (MSX1/2/2+/R) katchin.LZH 29.9KB

DownLoad (MSX1/2/2+/R) katchin.zip 30.2KB

for MSX emulators (*.DSK file)DownLoad (MSX1/2/2+/R) katchin-dsk.zip 44.3KB



倉庫番系の新しいパズルゲームnew idea puzzle game


狭いブロックで囲まれた部屋に、いくつかのアイテムがあり、それらを押して出口から出す、という系列のパズルは、倉庫番出現以来、アマチュア投稿ゲームではその変形が定番で、いかにその変形にアイディアをいれるかが勝負であった中、このゲームは、出口から出さなければならない2つの鉄玉に鎖がついていて、引っ張れる長さに制限がある、というアイディアが光ったパズルで、その発想とまとめたゲーム性は群を抜いていました。
初出誌は、1986年徳間書店発行の雑誌「プログラムポシェット」VOL.9 号に掲載されました。作者はHiroshi氏という方で、この後「ぺっちゃんこ」というポシェットの編集の人の作品を移植して以後発表をしていません。

In old days, these were a type of a puzzle game that player should make a target item exit into a exit-gate which in a narrow room surrounded blocks . It origins from 'Souko-ban ( warehouse keeper )' , and a amateurs used to programmed his own original game but similar to it. It was very important for them how they can make a new idea in this type .
This game has a new rule that player should make 2 of iron-balls exit from traget-gate, but these balls has a chain to tie them with, so there is a limit length to put one away from another. This idea works good to make this puzzle interesting.
This game was published at magazine named 'Program pochtte vol.9' in 1986 . Author is Mr.hiroshi. He also translated a game of another-author's game of another machine to MSX, and the after he have never made any game.

遊び方how to play

猫(パンプ)をカーソルキーで操作し、画面上にある2つの鉄の玉を四角い出口から外に出せばその面は終了です。このタイプのゲームのセオリー通り、画面上の物体は押せますが、引くことはできません。特に鉄の玉は、くさりがついているため、壁にあててしまうと、身動きとれなくなります。ネコは鉄の鎖の間は通れますが、他の物体は通せません

You can control a cat named "pampuu'. Your mission is to exit 2 of iron-ball from exit-gate then the stage is complete , and you can progress next stage. As you know about like this type of game, you can push a items but can not pull them. Especially iron ball has a limitation by the chain tie them with, so you should take care when you push a iron ball close to the wall. a cat is enable to go throgh above a chain, but another can not.


2面の紹介example play of stage 2



2面開始。上の白いのがネコ
begining of stage 2. a white located above is a cat (you).



鉄の玉を動かした。鎖が伸びる。
After the movement of the iron-ball. Now you can see the chain between iron-balls with extending of length.


この面での鎖は3つ分しかのびない。うまく伸び縮みさせ、鉄の玉を動かしていく。
The length of a chain between iron-balls is 3 only, so you should move a irons wisely.


出口から出すには、行き先の緑の玉がジャマ。さて・・・。
For now, to exit these iron balls, a green-ball prevent your way. How should you do...?


見どころhow to play

いわゆる倉庫番タイプのゲームでありながら、納める荷物同士が決まった距離離すことができない、というゲーム性です。倉庫番では、壁に押し付けたりした後の復帰方法などが制約でありましたが、このゲームではさらに、鎖を伸ばしたら縮めないと新たな方向への移動ができない、という制約が加わっています。

For creators:
This game was based on 'Souko-ban'( warehouse keeper). The ordinary problem of these game is, how player solve the problem that a cargo near a wall. Because player can not pull the carge. This game has more limitation than this. Because Player often meet a situation that he want to move the cargo but the chain is full, so he should move another cargo to shorten the chain.