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ABCの恐怖
A fear of ABC / MSX PEEP HOLE GAME
for MSX 1/2/2+/Turbo R
紹介用正規文書 introduction with broken English
TINYAN 1989
Download (MSX1/2/2+/R)abc.LZH 13.5KB

Download (MSX1/2/2+/R)abc.zip 14.6KB

for fMSX (*.DSK file)Download (MSX1/2/2+/R)abc-dsk.zip 18.9KB


洞窟探検系ゲーム This is peep hole game


天才プログラマたいにゃん氏の連載プログラムの一つです。この連載にはながーいストーリーがついていますがここでは関係ないので割愛です。なお、掲載は日本ソフトバンク刊の「BEEP」1989年3月号。

Tinyan is born programmer.This game is one of his monthly program. On a magazine,it has a long story.This game was published on a magazine 'BEEP' in March 1989 by NIHON SOFT BANK.

ルールSystem of this game

ゲームをスタートすると画面中央に@が表示されます。これがたいにゃんで、カーソルキーで上下左右に動かすことができます。 プレイヤーが動き回るにつれ周りの様子が分かってきます。LIFEはたいにゃんの生命を示していて、 1歩ごとに毒が回って1ずつ減っていきます。これが0になるとたいにゃんは助からずゲームオーバーになります。
@ will appear in the center of the screen when you start this game. This is Tynyan who you can control. You can let it move up,down right and left by CURSOR-KEY. By your moving , you can know around you. 'LIFE' mean tinyan's life.It decrease one at the time.TINYAN will die if it comes to 0.


次は画面の説明です。×印で表示されているところは魔物の力によって通れなくなっているところです。
(ハート)は目的の裏高野豆腐で、たいにゃんの生命があるうちに30個集めることができればゲームはめでたく終了です。
(スペード)は生命のもとです。これには解毒力はありませんが、たいにゃんに食べさせるとLIFEが30だけ回復します。
(クラブ)と(ダイヤ)は密法書です。これをとると秘められた力が開放され、横または縦1列の物はすべて無にかえされます。なお クラブが横、ダイヤが縦の秘法書です。
?は他の4つのうちどれかは取ってみるまではわかりません。
これらを上手く使ってなんとかたいにゃんを助けてあげてください。

Explanation about screen:
x is impassable obstacle caused by the power of monster.
(a heart) is the thing you should gather 30 pieces till you lose LIFE
(a spade) feed LIFE. LIFE will 30 points increase when you get this.
(a club) and (a diamond) is magic roll. They will clear the obstacle around you across sideway or lengthwise.
? will works as or or or, but you can not know what it is till you get it.

Please help TINYAN by using these items better.

コツknack

まず、クラブやダイヤをほいほいとらないこと。かえって閉じ込められることになります。あと、?はなるべく取らない方がいいのですが、残りLIFEが少なくなったら気にせずじゃんじゃんと取った方がいいようです。

You may not gather or easyly. Result end in you may shut up.
It will be better to leave '?'. But LIFE will be low,you should gather it positively.

見どころfor creators

このゲームは典型的なピープホールゲームでありながら、プレイヤーが移動することで迷路が作られていくだけでなく、 アイテムをとることで迷路の構造自体も変化してしまうというゲーム性が、アイテムの効力によって用意されている点 です。つまり迷路というのは変化しない、という前提を壊している着想が見どころです。

You may not gather or easyly. Result end in you may shut up.
It will be better to leave '?'. But LIFE will be low,you should gather it positively.